Har blitt noen turer på Air Baltic sin direkte-rute mellom OSL og RIX i senere tid. Veldig hyggelig at de gjorde status match til VIP (deres gullkort og toppstatus) for EBG+ for et halvt år siden. Som også inkluderte 2 gratis oppgraderinger til business på 1 leg hver gang. Den fordelen har fungert gull (pun intended) og har ikke hatt praktiske begrensninger. Tilogmed de billigste billige billettene (39 EUR én vei) kan oppgraderes, det er bare å sende dem en mail i forveien. Fikk champagne allerede på bakken i Oslo ved begge turer, og en veldig brukbar meny for en så kort tur (bare en drøy time). Både forrige gang og idag er vi kun 2 pax i business som har rom for 6 pax foran gardinen. Standarden er tomt nabosete for alle i biz. Siden flyet, de opererer *kun* A220, har 2 + 3 seter betyr det max 2 pers på 3 seters og 1 pers hver 2-seter. Tar av nå. Mer følger.....
Tipp topp innsats fra crew. Igjen. Jeg fikk akkurat samme opplevelse i business sist jeg tok samme rute også. Så dette er standardisert, knall service. Stille og rolig foran gardinen på verdens minste business class med 2 rader Måltidet var helt greit, og faktisk skikkelig bra for en 70 minutters tur over Sverige og Østersjøen. Måtte jo ha både champagne påfyll, som kom allerede før avgang. Og prøve en Chardonnay fra NZ og en rød italiensk Primitivo. Ingen flott vinkjeller, men ganske kult at de har et utvalg selv på en så kort tur. Menyen: Alt i alt, for andre gang på kort tid - med samme service - imponert over Air Baltic.
Nei, det var en kort periode bare - direkte i forbindelse med at SAS forlot Star. De pøser ut marketing mails hele tiden. Men ingen lyd om ny mulighet for match. Et godt tips i mellomtiden er å by på business etter å ha kjøpt aller billigste billett. Koster feks 39 EUR på stadige kampanjer med direkte-ruten mellom OSL og RIX. Har budt minstesum (65 EUR) og fått innvilget upgrade for den prisen 2 av 2 ganger ganger nå. Gratis-kupongene har jeg brukt på 2 utreiser, men returen blir også mer hyggelig med biz. Og prisen av billett pluss upgrade er fortsatt bra.
Absolutt. Statsselskap, med unntak for 10% eid av LH gruppen. Slikt (med unntak av tyskerne) er jo oppskriften på ikke-økonomisk drift. Men service og maskiner er topp, det kan ingen ta fra dem
I frykt for å gjenta meg selv. Veldig imponert over dette lille flyselskapet Venter på avgang til OSL fra RIX på kveldsflyet. Champagne med en gang jeg satt meg i business, og spørsmål om det ville være fint med et blanket og en pute. Kun 2 pax i biz idag også. Neste. Er nesten et mønster, dette Har vært borti business på 5 timers flyvninger som er langt dårligere på tilbudssiden og turen tar bare 60 ish minutter over til Oslo når vi er airborne. For dem som ikke har vært der, kan jeg legge inn litt generell reklame for Riga og Latvia. Flott utseende, walkable hovedstad hvor alt er i nærheten. Masse bra kjøkken, for foodies. For dem som liker drikke, er det masse lokal-destillert vodka og gin. Veldig mye ambisjoner og testing blant gode kokker. Til snill, men ikke svinebillig pris. 60-80 EUR går likevel langt pr hode, drikke inkludert. Hvis man liker litt spice eller spennende smaker er det en ide å gå til et sted som ikke har tradisjonelt Latvisk mat. Det går mye i poteter og andre rotfrukter, forsåvidt ikke så ulikt Norge, men ganske kjedelig i min bok. Det finnes unntak, fikk helt fantastisk lunch i dag nede ved elven sentrale Riga. Knøtt lite sentrum, men det er godbiter å finne. Typ 3 minutter til fots.
Flymaten var som forventet veldig bra. Bittelitt scary med salmon tartare i en kjøle-trolley, men den var super fresh (og kald haha). Temmelig fresh all in all. Kalkun bryst fillet er mer det man forventer, ganske tamt men en klassiker. Om jeg skal putte der i kontekst går det mye i svin og kylling/kalkun i Baltikum. Dro på en Riga Balzam etterpå. Finnes ikke noe mer latvisk