A(rgentina), B(razil) og C(hile), med KLM… eller kanskje ikke?

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flyingdutchman, 05. jan 2025.

1. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,437
    Bonuspoeng:
    183
    Årets reise, som har vært endret og flikket på ganske mye, starter i dag!
    Reisen starter riktignok ikke veldig bra, men vi får se hva som skjer.
    Vi startet med å grave frem en parkeringsplass på Værnes, for snømåking er ikke inkludert når man betaler for å stå på taket tydeligvis.
    Så er det ‘snøstorm’ i Nederland, som vil si mer enn 2cm snø på en time, som sørger for at mange avganger derfra er forsinket.
    Siden flyet til Trondheim er to timer forsinket, er følgelig flyet fra Trondheim også det. Det som er litt kjipt er at mellomlanding også er på to timer.
    Denne meldingen dukket opp i KLM appen og nå er jeg litt spent på hva mulighetene blir.
    Via Qatar, Mexico, kanskje Paris eller Istanbul, muligens bare ta et fly fra Amsterdam i morgen. Nok muligheter. Men, litt kjipt å ikke få 600 euro fordi det er ‘snøkaos’. For se om smartdelay får med seg forsinkelsen da.

IMG_6928.png

ordnetseg, kjeeli, Liza and 25 others like this.
  2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    God tur og lykke til!

Flyingdutchman liker dette
  3. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    God ventetid og god reise :) hvor en du skal mellomlande på veien.

4. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,387
    Bonuspoeng:
    183
    Ajaj, mulig det kan gå?
    IMG_8093.jpeg

5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,019
    Bonuspoeng:
    293
    Det gikk 22:56 IMG_7689.jpeg

6. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    25,437
    Bonuspoeng:
    183
    Det gikk dessverre ikke å bli med. Det sto gate closed i det vi kom ut av flyet.

Vi flyr med Iberia via Madrid i morgen tidlig. Oppdatering kommer, men først sove, på et oppgradert Hilton rom.

Liza, Earl, paron and 12 others like this.
  7. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    25,437
    Bonuspoeng:
    183
    IMG_6939.jpeg IMG_6940.jpeg IMG_6941.jpeg IMG_6942.jpeg IMG_6943.jpeg KLM service, ups and downs…

I lufta, når vi først kom oss av gårde, var servicen upåklagelig. Kun 7 i business og en egen flyvertinne som passet på oss mens to andre tok seg av alle bak gardinen.

Kjekt å få utdelt menyen, maten har en fin innpakning, men smakte dessverre ikke veldig bra. Da flyvertinnen spurte om maten hadde smakt sa jeg nei (nederlendere er slik… fruen sa hun bare ikke ville svare) og hun var enig at akkurat denne boksen ikke var hennes favoritt heller og om hun kunne by på maten de hadde på vei oppover, en nudelsalat. Takket nei, for jeg var ikke veldig sulten.
    På drikkefronten fikk vinutdelt en flaske vann mens vi var på bakken og ikke lenge etter avgang ble det tilbudt drikke fra menyen.
    Så ble det mat, og mer drikke. Fikk veldig god ostesnacks til en GT.

På flyet var det veldig begrenset internett, men nok til å se at vi hadde blitt booket om til Iberia. KLM app viste 2-4-2 oppsette på a330 flyet, noe som bekymret meg litt. Kommer tilbake til det. Da vi ankom Schiphol tok jeg en titt på skjermen for å se om KLM flyet kanskje var kraftig forsinket også, men der sto det gate closed.

Nedturen startet da jeg sjekket en automat for å få ut en hotellvoucher, det var bare feilmelding å få. Den betjente skranken stenger kl22(!). Valgte å sjekke om loungen var åpen, men ifølge en flyplassansatt var alt stengt og han klagde litt over KLM og at det er håpløs å ikke holde åpent når et hav av fly ankommer for sent.
    Ha sa det er en ankomstservice skranke ved baggasjebåndet, så vi gikk ditt.
    Kø! Men en rar kø med fortvilte ansikt som etter hvert bare viste seg å henge igjen litt!?
    Det sto flere KLM ansatte og opplyste om at hotellene er fulle og at man bare må finne noe selv.
    Jeg gikk frem og ble møtt med en ‘hva vil du?’ både i tale og kroppsholdning. Opplyste om situasjonen med mistet connection og automatproblem og at jeg gjerne ønsket hotellvoucher. ‘Nei, det er fullt’, ‘ok, gjelder elite pluss også?’, ‘vent litt’. Hun gikk inn og kom tilbake, vinket meg og fruen inn og ordnet rom på Hilton!
    Edelt metall reddet dagen/natten.

Fortsettelse følger, vi er klare til avgang til Madrid nå :)

Henrik, ordnetseg, kjeeli and 29 others like this.
  8. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    18,374
    Bonuspoeng:
    183
    Det var jo en litt trøblete start. Artig å bli møtt med kombinasjonen "hotellene er fulle" og "dere må finne noe selv". Hvis ikke de kan, hva kan så en tilfeldig reisende klare? I Paris for en del år siden var det ekte snøkaos, da tok SAS og busset oss til to hoteller. Det ble et stykke reise, men i hvertfall noen timer i en seng.

Vi ønsker god reise videre. Høres ut som et fantastisk fint tur-opplegg.

9. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    25,437
    Bonuspoeng:
    183
    Det var en nyanse der heldigvis, som ikke kom med, ‘hotellene vi kan bestille for dere er fulle’. Da vi kom ut hørte jeg noen (fra KLM) rope ut ‘ hotell fletcher har rom igjen, bestill selv online!’.

Takk!

Skal fortelle litt mer om ruten etterhvert. De fleste dager starter med ‘dere blir hentet av en privat guide’ :)

Earl, paron, Wiolenze and 3 others like this.
  10. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    25,437
    Bonuspoeng:
    183
    Den store fordelen med Hilton er at man slipper shuttle, noe som er meget velkommen ettersom flyet til Madrid skulle gå 0710.

Selv om man slipper shuttle, går tiden, for det er et stykke å gå.

Kom frem til hotellet i 23/2330-tiden. Spurte mannen i resepsjonen om hilton gullstatus ‘funker’ med en slik KLM voucher. Han svarte litt tåkete men sa etter noe tasting at vi hadde blitt oppgradert executive room. Kjekt det. Fikk også utlevert ‘dental kit’ og en liten goodie bag hver, med sandwich, sjokolade, popcorn og en boks cola. Vet ikke om sistnevnte er pga voucher eller status, men samme det, fin gest var det.

Fint rom, men det som fristet mest var senga. Kun fem timer til vekkerklokken ringer…

IMG_6956.jpeg IMG_6955.jpeg IMG_6950.jpeg IMG_6949.jpeg IMG_6951.jpeg IMG_6952.jpeg

Henrik, ordnetseg, kjeeli and 23 others like this.
  11. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    25,437
    Bonuspoeng:
    183
    Hilser fra Iberia loungen, som i bunn og grunn er ganske bra, med utsikt på fly. Men den er laaaaaaang, og de har valgt å ha baren på det ene ytterpunktet og doen på det andre. Så man rekke å gå av seg eventuell promille på turen. Nå har jeg foreløpig kun kaffe innabords men dere skjønner poenget.

Nå bærer det mot ombordstigning og vi får se om det nett ombord.

ordnetseg, kjeeli, Lillegutt and 14 others like this.
  12. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var også min erfaring med United når EWR lå nede for telling. Skal sies at jeg ble møtt av en "friendly but nonplussed" person bak skranken, og ikke "hva vil du?".

Artig å se på BA-folkene som i disse dager gjør seg opp tanker om gullstatus er verd det (i BAs tilfelle er det neppe det, dog) - det fokuseres mye på perks, men ingen nevner verdien av å ha topp status når det er IROPs. For mitt vedkommende betydde det tidkrevende Sabre-KungFu, tilkalling av supervisors og beste løsning som var mulig i situasjonen.

God tur og gleder meg til fortsettelsen.

13. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    25,437
    Bonuspoeng:
    183
    Vi er på riktig sted, men uten koffert.

Har skrevet litt underveis, som jeg bare limer inn her og håper på at relevante bilder har lyst å hekte seg på.

Frokosten på hotellet startet først kl6, så valgte å heller ta det på loungen. Gikk ut av hotelldøren 0525 og var ferdig med sikkerhetskontrollen og frem ved loungen kl0600. Ganske smidig.

Med Iberia business har man vel krav på aspireloungen, men jeg synes ikke den er så veldig bra, så dro til KLM crown lounge. Forklarte problemstillingen med mistet connection og at jeg synes denne loungen er bedre enn ‘oppe’. Loungebetjenten (kan ikke kalle henne for drage, hun var supergrei) var enig at de er bedre og ønsket oss velkommen til frokost.

Hadde forresten fått loungekey vouchere fra Smartdelay også, for KL701, men ingen paypal for flighten fra TRD. Får etterlyse det.

Trodde vi hadde god tid, men da jeg skulle en tur innom doen så jeg status boarding på flyet vårt… men så kom jeg på at Spanjolene er notorisk lite opptatt av tid og slike rare greier, mañana er et fint tidspunkt… så regner med det er litt av grunnen med tidlig annonsering. Uansett valgte vi å gå til gate, for det er et stykke å gå. Boardingen for prioriterte ble avsluttet i det vi ankom gaten, men det er en egen prioritykø, så vi kunnen spasere forbi den lange køen.

Viser seg at vi er hele 3 på business, mens det er plass til 20 i typisk ‘eurostyle’ businessklasse med blokkert midtsete.

Rett etter at flyet hadde noenlunde rettet seg opp etter avgang fikk vi et lite glass juice.

En liten stund etterpå kom frokost nr2. Baconet var helt nydelig, gris det kan de virkelig der på halvøya.

Fikk opplyst at det var en spesial dessert i dag i anledning de tre hellige kongers dag (i norge kalles det typisk ‘trettendedag jul’). Smakte ikke på den pga mandelallergi, fruen påstår at det smaker ‘som jul, men veldig tørr’.

Forresten, det nederlendere pleier å gjøre denne dagen er å sette fyr på julegrana (selv om påtenningen nå ofte blir erstattet med en sånn ‘wood chipper’ fordi det skal være mer miljøvennlig). Må innrømme at jeg misforsto konseptet julegrantenning første julen i norge og tenkte at det var rart å tenne på julegrana før jul heller enn etter… men greit, dere kaller brunost for ost og det er rart det også :p ble litt skuffet over at det bare var lys og ikke flammer, men men.

Da vi ankom Madrid skrudde jeg på mobilen og ganske umiddelbart tikket det inn en sms, på nederlandsk, med beskjed om at klokken er nå 0950 og boarding begynner ved gate s41. Litt snodig når flyet skal gå kl12:00 og boarding ifølge boardingkortet skulle starte 11:10.

Det tar en liten stund å komme seg fra terminalen der vi landet til terminal 4, ifølge skiltene 23 minutter, men det er flyplassminutter. I virkeligheten er det kanskje 15, inkludert å vente på shuttletog.

Smidig passkontroll med automat og så rett inn i taxfree som ga med følelser av de gamle dager på blant annet Schiphol da flyplassen var mer butikk enn flyplass. Schengen/EU har fjernet en del av taxfree’gleden’, med på MAD er det fremdeles galskap.

Vi fant fort til rette i loungen og ventet litt på faktisk boardingtid som viste seg å bli 11:05.

Vi fikk ikke gleden av å gå til venstre, for det var separert bru for de uvaskede og oss som også måtte ta til høyre men da via døren rett bak cockpiten.

1-2-1 oppsett der vi fikk et toersete med masse plass mellom oss, rett og slett fordi det var det som var igjen å velge.

‘Flygefyllik’ fikk jeg som kommentar på et bilde jeg sendte til noen venner. Det var kun et glass cava, men han hadde et poeng i grunn. Før i alle fall, tåler knapt mer enn tre drinker for tiden, men samme det.

Flysetet er bra, fikk overmadrass, veldig god pute og dyne. God service, men siden en del av maten ble tom før de rakk frem til meg og jeg ikke kunne spise (pga allergier) det som var igjen ble løsningen ost. Føler at kroppen besto av 80% ost etter turen, men det får nå bare være. Raus på skjenking var de på rommen, ‘melkeglass’ som de fyller halvveis… tok en 4-timers blund etter den.
    IMG_6963.jpeg IMG_6969.jpeg IMG_6972.jpeg IMG_6974.jpeg IMG_6978.jpeg IMG_6981.jpeg IMG_6984.jpeg IMG_6985.jpeg IMG_6986.jpeg IMG_6987.jpeg IMG_6988.jpeg IMG_6995.jpeg IMG_6993.jpeg IMG_6994.jpeg IMG_6998.jpeg IMG_7003.jpeg

Første smidige opplevelse på turen er at sjåføren vår sto klar til å frakte oss til hotellet :)

Alle ting som ble avvikende er blitt ordnet opp i av Jack hos Tipica reizen. Et nederlandsk reisebyrå i Argentina. Kjenner har godt via et nederlandsk reiseforum, og hjalp sjappa hans å overleve covid. Han ville ha et lån, jeg tok heller tilgodelapp (som han ikke tilbyr), som nå blir innfridd. Inklusive ‘det lille’ ekstra for at han er takknemmelig for å ikke å ha gått konk.

Det er en skreddersydd 20-dagers tur, basert på en ‘hovedrute’ som han tilbyr, men da gjort personlig. Vi fikk en lang liste med spørsmål om interesser, og ruten ble tilpasset, så et par runder til med finpuss, og resultatet får dere se i løpet av de neste ukene.

ordnetseg, kjeeli, Lillegutt and 30 others like this.
  14. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    25,437
    Bonuspoeng:
    183
    IMG_7075.jpeg IMG_7074.jpeg Sliten som f etter en 4-5 timers sykkeltur, fulgt av en god lunsj hos en parilla sammen med han som ordnet hele turen. Utrolig trivelig fyr. Har kjent han via et nederlandsk forum i ganske mange år men aldri før truffet han. Etter det ble det en liten gåtur til shoppingsenteret for å handle klær til i morgen, for koffertene har enda ikke kommet. Ifølge sporingen ble de laster på kl701, som de skulle ha vært på to dager før. Satser på å bli gjenforent i lunsjtiden i morgen, flyet ankommer kl0700.
    Passer bra, for i morgen er det tango og middag i anledning 50-årsdag til fruen. Som riktignok fikk være 49 hele fire ekstra timer pga tidsforskjellen.

På restauranten fikk vi utlevert en haug med vouchers til turen videre. Legger ved hele reiseruten. Flaska med fuktighetskrem ligger der for å blokkere telefonnr.

Gleder meg meget til fortsettelsen av turen!

Henrik, ordnetseg, kjeeli and 24 others like this.
  15. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    25,437
    Bonuspoeng:
    183
    Satsningen gikk ikke helt etter plan ettersom vi er i et mañana land. Litt av problemet er at vi nå er nord i landet. Men, min venn Jack har kjeftet litt på Iberia, som prøvde seg på en Spansk en med å påstå at koffertene først ankom i dag… og koffertene kommer, du gjettet det, mañana. Vi har tre netter her, så vi får se.
    Om vi hadde reist fra EZE i morges i stedet for AEP (? En flyplass for i hovedsak innenriksreiser) hadde problemet også lett kunne løst seg selv men nope.

Samme det, for vi har ferie og ting ordner seg som regel.
    I går ble en begivenhetsrik dag som startet med en togtur på 45 minutter som tok nærmere halvannen time, fordi man kan? Men fin utsikt underveis gjør det helt OK.

Om noen skal til BsAs er mitt tips; besøk Tigre! Vi ble hentet av en privat guide på togstasjonen (turen er enkel, fra startholdeplass til sluttholdeplass, så slipper å følge med noe særlig). Først lurte han på om vi skulle på do før turen, så anbefalte han å ta en kopp kaffe samt kjøpe litt vann og kanskje snacks for underveis. Vi hørte på han.

Deretter gikk vi til elven der vi steg ombord en Zodiac og kjørte av sted til Tigredeltaen, som er visstnok verdens største. Har fortalte alt mulig om øyboerne og samfunnet de har bygd, om trær, planter og fugleliv samt masse annet interessant.
    Det er meget grunt noen steder, og han måtte gå ut av båten for å dytte den ut av gjørmen.
    Han kjørte veldig pent, tydelig båtvant, slakket ned eller slo av motoren hver gang han skulle fortelle noe. Fikk påvirke turen også i form av ‘hvis vi tar til venstre kan du se slikt men til høyre slikt’ men han hadde god tid så det ble litt Ole Brumm også, ja takk begge deler. Stoppet på et lite museum der en forfatter hadde bodd som nå vedlikeholdes på dugnadsbasis.
    Etter hvert kjørte forbi et sted som så utrolig trivelig ut, en strandbar. Ikke tungbedt og vipps så lå vi til kais og en innen kort tid sto det en 1,5l kanne Mojito på bordet.

En liten flytende plante kommer helt fra stedet det vi nå er i nord, og er øyboernes favoritt ettersom den bare flyter og koser seg ‘go with the flow’. På strandbaren traff vi sjefen til guiden vår og han er fastboende. Mente at det største stresset han har i løpet av en dag er valget mellom vin eller øl til middagen…
    Vi så en supermarkedbåt (blå) som selger det som er viktig, kjøtt, øl, vin, gass og kull. «Det man trenger for å overleve’.

IMG_7103.jpeg IMG_7119.jpeg IMG_7126.jpeg IMG_7128.jpeg IMG_7136.jpeg

IMG_7144.jpeg IMG_7145.jpeg IMG_7156.jpeg IMG_7171.jpeg IMG_7174.jpeg IMG_7187.jpeg IMG_7203.jpeg

Henrik, kjeeli, Lillegutt and 21 others like this.
  16. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    25,437
    Bonuspoeng:
    183
    Siden vi skulle på Tangoshow med middag på kvelden måtte vi dessverre be guiden å prøve å få oss tilbake til togstasjonen til omtrent kl16.
    Gjett hva? På prikken kl16:00 ankom vi kaia! Måtte spørre han om han virkelig var Argentiner. Joda, han er det men han er øyboer, og de holder alltid det de lover, selv når det gjelder tid.
    Forresten, det rustne skipet på siste bildet er ett av veldig mange. Det er slik de gjør det der, bare synke de i kanten og la de ligge og råtne. Trær vokser gjennom og alt.

Vi var litt skuffet over å ikke få koffertene, fordi vi hadde tenkt å pynte oss litt i anledning 50-årsdagen til fruen. Men det ble valgt klærne som luktet minst…
    Vi tok en liten innføring i Tangodansing før proffene tok over og lagde show, etter vi spiste middag i en privat bås.
    Showet var knallbra, maten helt OK, men de var raus på skjenken. Hver gang vi ikke fulgte med var glassene fylt opp igjen, rakk å drikke to flasker vin og det ble også servert et glass bobler i anledning bursdag.

Tok ikke så mange bilder av showet fordi jeg heller ville få med meg showet :)
    IMG_7233.jpeg IMG_7238.jpeg IMG_7248.jpeg IMG_7251.jpeg IMG_7241.jpeg

Henrik, kjeeli, lokke and 20 others like this.
  17. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    25,437
    Bonuspoeng:
    183
    Etter showet venter transfer minibussen og vi var ved hotellet rundt 2330.
    En stor fordel med å ikke ha kofferter er at det er fort gjort å pakke det man har med seg. Siden vi har kjøpt litt ekstra, inkludert for stor flytende (solkrem, aftersun,…) måtte håndbagasjen sjekkes inn og noe måtte flyttes ut for å få plass. Kabinkofferten i dag ble en kiwipose med en liten lastestropp.
    Lastestroppen gjør nå tjeneste som klessnor.
    Bagasjen kom frem, den ene da. Og resten satser vi på… mañana. Men siden vi har et konkret flynr de skal på må man nesten regne med at det blir slik.

Anyway, flyet gikk 0750, så vi ble hentet allerede 0530. Litt tungt med en flaske vin i kroppen men det gikk greit.
    Sjåføren var på plass 5 minutter før tiden og kjørte pent til flyplassen.

Jack skulle fly hjem sørover så vi rakk å si hei en gang til i loungen. Loungen som står som sala VIP på kartet på nederste etasje viser seg å være feil. Vi gikk ned og vekteren der nede mente vi måtte gå ut og så gjennom sikkerhetskontrollen på nytt, for det er ingen lounge der selv om kartet på veggen bak han også sier det. Heldigvis syntes en overordnet at det var greit vi skulle snu og opp trappa igjen. loungen viste seg å være ved siden av gate 1, som tilfeldigvis var vår avgangsgate.

Aerolineasfly ser til forveksling lik ut KLM sin livery forresten.

Gateansatt ropte opp at folk måtte stille seg i kø, som folk faktisk gjorde. Jeg hadde gruppe 4, men det sto også elite plus på boardingkortet. Spurte kisen om det stemte. Nei sa han, og pekte meg til ‘kø 0’ rett foran scanneren :D

En veldig begivenhetsfattig flytur senere ble vi gjenforent med kabinkofferten.

Ved ankomst sto en guide og ventet på oss, som ringte sjåføren og vi var straks på vei til Wanda. Der finnes det en gruve med blant annet amethyst. Underveis ble det en liten kaffe/spise/tissepause. Og guiden fortalte masse om flora og fauna (vi så masse advarselskilt underveis med ‘rare’ dyr på, som puma, tapir, grevling og masse annet. Det er visstnok mange påkjørsler), samt hva vi skulle oppleve de neste dagene. Og det er MYE, og stort sett blaut, men også en ‘vifte’ som jeg kommer tilbake til.

Gruveguiden var hobbyfotograf som lærte oss noen triks for å få gode bilder av stein med mobilkamera (riktignok i hovedsak fruen sin mobil fordi min er gammel).

Bildene viser langt på nær hvor fint det egentlig var.

på hotellet insisterte de på at vi skulle ta golfbil til rommet, og da er vi ikke tungbedt. Stoppet etter kanskje 20m og vi mottok en velsmakende velkomstdrink :) deretter var det kanskje 80 meter til rommet.
    Balkongen er ganske stor, kjekt når man har tøy å vaske! Rommet i seg selv er romslig også og har dusj i den ene enden av badet og bad med jungleutsikt i den andre enden.
    IMG_7288.jpeg IMG_7294.jpeg IMG_7300.jpeg IMG_7309.jpeg IMG_7315.jpeg IMG_7316.jpeg IMG_7318.jpeg IMG_7327.jpeg IMG_7330.jpeg IMG_7331.jpeg IMG_7332.jpeg IMG_7333.jpeg IMG_7334.jpeg

Henrik, kjeeli, Lillegutt and 21 others like this.
  18. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    909
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilket hotell er dere på i Iguazú?

19. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    25,437
    Bonuspoeng: