Fest setebeltet, folkens! Unge lovende har fyrt opp peisen med: - Et knippe CT-er - EuroBonus-poeng tilsvarende 1160 innenriksreiser i SAS Go - En liten halvmillion med Hilton-poeng Formålet er jetlag, kjærlighet, barnefri og størst mulig karbonavtrykk. Vi starter med en liten teaser til folket: SAS Priority Boarding® Oppdateringer kommer ujevnt og plutselig...
God tur! Gleder meg til å følge med på oppdateringene. Men.. 1160 inneriksreiser i GO? Blir ikke det 1160*5000 = 5.800.000? Ifølge et SAS blad jeg leste om bord (i fjor kanskje?), var rekorden rundt 4 millioner poeng på en EB konto. Har du altså slått denne rekorden?
..og går turen 'innom' nordøst Asia så kan dere ga fra SAS Priority Boarding til Korean Style Boarding..
Planleggingsfasen Problemstilling: Hvordan komme seg til Tokyo fra USA når man ideelt sett ønsker å brenne to CT-er av forskjellig kaliber - òg fly First Class med Lufthansa? Av en eller annen grunn virker det som SAS & DNB-samarbeidet i Norge fungerer som et slags fluepapir for avdankede byråkrater med en forkjærlighet for liten skrift og uskrevne regler. Heldigvis finnes det områder i livet som paragrafrytterne aldri vil klare å kontrollere fullt ut, som f. eks. SAS IT. SAS IT... Dette underfundige monsteret av utdaterte kildekoder, infiltrert av utallige McKinsey-konsulenter, dårlig språk, verdens mest hjelpeløse og skjulte chat-løsning («vennligst ring 05400»), feilmeldinger («vennligst slett cache») osv., men på en eller annen måte klarer de å holde seg flytende. Dette monsteret skulle da også vise seg å bli min redning. Den første CT-en (SAS-flights), CPH-NRT-CPH, gikk fint. Søkte opp og bestilte en rundtur i SAS Business på sas.no. Da CT nummer 2 var opptjent 1. mars, hadde jeg egentlig slått meg til ro med tanken om at jeg måtte bruke vanlige EuroBonus-billetter på USA-Europa-USA, men sas.no ville det annerledes. Da jeg søkte opp en rundtur, fant jeg EWR-CPH-EWR i hhv. Business og Plus - med mulighet for å bruke CT - «jaja, takker ikke nei til det», tenkte jeg. Siste hinder var da todelt: Endre Plus-segmentet på EWR-CPH-EWR til Business når tilgjengelighet åpnet seg, og samtidig Bytte CT-kuponger slik at Star Alliance-kupongen lå på Tokyo-rundturen. Vil jo ha mest mulig tid i First Class. Tilgjengelighet åpnet seg og jeg forsøkte å endre på nett for å holde meg under radaren (var jo i en paragrafrytterisk gråsone), men det gikk ikke. Måtte derfor ringe. Tallinn var i godt humør og endret Plus-segmentet til Business uten spørsmål, men de måtte ha «noen dager» på å nøste opp i endring av CT-kuponger. Etter to-tre døgn ringe de tilbake og Kristina kunne med glede informere meg om at kupongene var endret før hun med litt mer alvor poengterte at jeg: «...somehow have been able to book a Companion Ticket trip starting in the US, which is against the rules. However, after consulting my manager, they have decided to honor the mistake, as long as I don´t make any further changes to that trip (EWR-CPH-EWR)». Greit nok det. Takk til Kristina og SAS IT. Da gjenstod det egentlig bare å holde et øye med First Class-tilgjengeligheten til Lufthansa og sitte klar med avtrekkeren 14 dager før, men inntil da var dette reiseruten: ...til den nette sum av 200.000 EB-poeng + en liten tusenlapp i skatter for SAS Business all the way. Hotell Booket opprinnelig Hilton Tokyo for poeng (50.000 poeng per natt), men da Conrad Tokyo åpnet opp bonusnetter valgte jeg det - selv om det var dobbelt så dyrt (95.000 poeng per natt). Cash-prisen per natt lå på 4-5.000 NOK, så grei value for poengene. Vurderte cash+points, men ville da fått et ublidt møte med Tokyos hotellskatter, som ville drevet totalprisen opp til nesten 10.000 NOK + 35.000 poeng per natt, så droppet det.