Ka me dinna restauranten på New Zealand da, skakje bare dra tilbake dit?
Tidlig i vår samlet vi troppene igjen og begynte å planlegge årets tur med fjorårets to turer til Bangkok og Auckland friskt i minne.
@Jonkebassen saumfarte ledigheten og vipps var tur til Jakarta i TG F og SQ C/F med avreise i november booket.
Tiden gikk sakte frem mot november, og da TG bestemte seg for equipment change slik at vi mistet F på BKK-CDG ble stemninga noe lunken. Et par runder i tenkeboksen og sjekk av andre muligheter førte til at vi kansellerte turen i påvente på at noe annet spennende skulle dukke opp.
Plutselig var vi midt i oktober og reiselysten var på rask stigende kurve. Reiseleder hadde aktivert samtlige varsler og det ble dagelig diskutert om de ledige destinasjonene var aktuelle. HKG eller SIN så lenge ut til å
bli oppholdsstedet, men plutselig gikk det en jævel i
@Jonkebassen “Vi skal ikkje bare dra til Waiheke igjen da?
@Keikrem har jo ikke vært der”. Til info er Waiheke en øy like utenfor Auckland.
Jeg tente på alle plugger! Minnet om muggene med sangria og tapasen på Casito Mira fikk øynene mine til å lyse opp den mørke høstkvelden.
View attachment 64555
Dermed ble varsler på aktuelle reiseruter aktivert og for 10 dager siden var ruten i boks:
OSL - FRA / LH859 / C / A320
5 timer i FCT
FRA - PEK / LH720 / F / A340-600
23t og 15min i PEK
PEK - SIN / SQ805 / C / 777-300ER
7t i SIN
SIN - AKL / SQ285 / C og F / A380
6d i AKL
AKL - SIN / SQ286 / C / A380
SIN - PEK / SQ800 / C / 777-300ER
PEK - VIE / OS064 / C / 76W
VIE - OSL / OS331 / C / A319
Med 5 timer i FCT håper vi Stavros i baren byr opp til dans med espresso martinis og whiskeysmaking.
Håper å få med oss et par badeender hver i juleedition selv om ryktene sier at badekaret er ute av drift.
Siden vi ikke rakk å se Den forbudte by i Beijing i fjor er planen å se den nå.
Vi har booket New World Beijing Hotel som ser ut til å ligge sentralt i forhold til hva vi ønsker å få med oss.
Regner med det meste av dagen kommer til å gå med på å se oss rundt i området Den himmelske freds plass og i det keiserlige palasset.
Med 7 timer i Singapore hiver vi oss i en Grab (Singapore´s Uber) inn til byen for å strekke på beina, spise satay og hydrere i 30 grader før vi hopper ombord hos SQ i retning Auckland.
I fjor var det mer som en svipptur å regne de 3 dagene vi var i Auckland, derfor har vi utvidet til et 6 dagers opphold.
Vi har valgt M Social og Cordis Hotel til å oppbevare bagasjen og fighte jetlaggen på (en kamp vi tapte sist da vi våknet i 4 tiden på morgenen og var i seng før kl. 20). Jeg håper og tror vi skal klare å avklimatisere oss noe bedre denne gangen.
New Zealand krever nå at man må søke NZeTA (New Zealand Electronic Travel Authority) på forhånd. Som de sunnmøringene vi er lastet vi ned mobilappen som ga oss noen dollar i avslag. 44 NZD pr. pers. Appen var veldig grei å bruke: Du scanner passer og sjekker at skjemaet med data fra passet ditt blir korrekt utfylt - i mitt tilfelle måtte jeg korrigere på fødselsnr som hadde fått noen ekstra siffer. Deretter svarer du på 5-6 enkle ja/nei spørsmål.
Etter noen få timer dumpet godkjent status inn på mail. Jeg har ikke forstått hensikten med dette siden vi må søke om visa-on-arrival ved ankomst Auckland.
Utenom en tur til Waiheke Island og bord booket på The Sugar Club i Sky Tower etter tips fra
@Ruby er aktivitetsplanen vidåpen.
Piha Beach, Mission Bay og Auckland War Memorial Museum er noen av alternativene.
Avreise er førstkommende torsdag og vi går for en semi-live oppdatering underveis!
Vis alt...