Jeg syntes trafikken i Argentina gikk ganske pent for seg jeg, men på vei til EZE tirsdag ettermiddag hadde jeg nok fått en litt aggressiv sjåfør som drev litt slalåmkjøring mellom motorveifeltene uten at vi kom noe raskere frem av den grunn. Jeg pleier å si at de mest aggressive sjåførene finner man på E18 mellom Asker og Oslo jeg da Innsjekking, sikkerhetskontroll og passkontroll på flyplassen gikk veldig greit for seg, og jeg fikk en halvtime i Star Alliance loungen for litt lunsj og påfyll av kaffe. Varmmaten i loungen syntes jeg var god, og bedre enn SAS-loungene i Skandinavia syntes jeg. Flyet var i rute, og siden det ikke var fullt gikk boarding ganske fort.
Plassen jeg hadde valgt på returen var 11K; vindusplass i første etasje helt bakerst i business på høyre side av flyet. Jeg vet ikke hvor mange det var i andre etasje, men i den minikabinen jeg var i var kun 6 av 12 plasser besatt, og jeg hadde et ledig nabosete. Jeg valgte fiskeretten som forrett som smakte fortreffelig syntes jeg. Biffen var bare grei nok, fordi jeg syntes den var altfor salt. Skal man virkelig salte biff før steking? Spiste den opp likevel Og den franske rødvinen var god. Kaken til dessert sklei ned den også, men ikke noe å rope hurra for.
Flyturen til Frankfurt forløp fint den. Vi fikk beskjed om å «lukke» vinduene for å unngå morgensolen. Det gjorde jeg jo, men over Brasil et sted tittet jeg ut og ble fascinert over alle lynene man kunne se. Det lynte i ett sett. Jeg tok noen videosnutter og legger ved bilder fra videoene. De er ikke så oppsiktsvekkende, men jeg syntes de var fine Pysjamastrøya vi fikk utdelt ble brukt på turen, og med madrass, dyne og pute fikk jeg sovet i tre perioder om natten. Jeg hadde også nå problemer med å sove under turbulens over Atlanterhavet, men jeg sover ganske lett. God frokost i jumbojetten og etter litt kaffe var jeg ovenpå igjen Frankfurt ble nådd noen få minutter før rutetid.
På flyplassen i Frankfurt ble første kontroll en meget inngående sikkerhetskontroll hvor jeg syntes kroppsvisitasjonen var altfor intens. Ingen klær måtte av, men det her var litt overdrevet syntes jeg. Jeg slapp å gjennomgå bagasjen min, men mange måtte det. Og så var det politi med maskingevær der. Det har vel vært terroraksjoner i Tyskland før, så er kanskje greit at de er litt nøye. Passkontrollen inn i Schengen gikk fortere, og etter ganske mye vandring fant jeg en businesslounge for en ny kaffe; noe mer rakk jeg ikke. Jeg tok noen bilder av andre Lufthansafly, blant annet en Airbus A340-600 som visstnok skal være et spesielt pent fly. Kan noen forklare meg hvorfor?
340-600 er etter min oppfatning et nydelig fly på grunn av det jeg oppfatter som perfekt balanse i dimensjonene Det er rett og slett vakkert
Neste flyvning var LH0862 fra Frankfurt til Oslo kl.11:50. Den var en del forsinket, og boarding startet ikke før cirka kl.13:15 tror jeg. Når endelig boarding kunne starte er jo nordmenn seg selv like; om og gjøre å komme fortest mulig om bord; noe som resulterte i at ganske mange ble avvist ved billettkontrollen og bedt om å vente til deres boardinggruppe blir ropt opp. Da er det bare å ta 2-3 skritt tilbake, litt sånn demonstrativt for å vise at i Norge gjør vi ikke forskjell på folk, og sperre tilgangen til billettkontrollen for de med boardinggruppe 1 og 2 og de med små barn. Jeg lurer på om det er det de tenker da; mulig jeg er litt krass nå Men etter hvert ble flyet fullt opp. Jeg hadde plass 7F og ledig midtsete som det er på Lufthansa business. Men ellers var jo dette det trangeste flysetet jeg opplevde på hele Argentinaturen. Maten på flyet sklei ned og for å holde øyelokkene åpne var det godt med kaffe. Ellers gikk det mest i å se ut av vinduet og prøve å dra kjensel på Hamburg, Gøteborg, Halden, Lillestrøm og andre steder vi passerte på vei til Gardermoen. Bildene er fra flyet som var en Airbus A321. Om det var 100 eller 200 versjonen vet jeg ikke
På Gardermoen rakk jeg innkjøp av fire rødvindflasker, en sixpack Aaas fatøl selvfølgelig, og noe stash til min datter. Bagasjen kom fort og med to minutters margin rakk jeg jeg 16:12-toget til Drammen. Og snipp snapp snute så var Argentinaturen ferdig. Men jeg skal prøve å oppsummere og konkludere, også med hensyn til pengebruken i neste post.
Jeg vet ikke hva dere synes, men turen min til Argentina var jo litt dårlig planlagt. Jeg hadde ikke gjort så veldig mye research på forhånd og valutautfordringene hadde jeg ikke full oversikt over. Men noe av årsaken til det var at jeg var ganske oppsatt på å få se de spektakulære fjellene i Patagonia, og at jeg ikke ville reise ned dit dersom været var dårlig. Å stirre opp i tåka og vite at Torres del Paine, Cerro Torre eller Monte Fitz Roy er inne i skyene ville fått meg i dårlig humør. Jeg brukte ganske mye tid på forhånd til å sjekke værmeldinger og sette meg inn i hvordan værsystemene beveger seg mot sørspissen av Sør-Amerika noe jeg gjorde her: https://www.tropicaltidbits.com/ana...er&pkg=mslp_pcpn_frzn&runtime=2023122118&fh=6 Så derfor ble det som det ble; først en tur til Mendoza som jeg syntes var en helt topp by med fine gater, uterestauranter og vingårder og Andesfjell i umiddelbar nærhet. Og heldigvis ventet jeg lenge med å bestille flybilletter til Patagonia og fikk pent vær der nede. Patagonia ga meg en fantastisk naturopplevelse som jeg absolutt vil anbefale alle fjellinteresserte å oppleve. Jeg fikk jo bare en liten smakebit, og tenker nå på hvor lenge det skal gå til neste tur til Sør-Amerika. Da bør jeg være der adskillig lengre og gjerne se litt av Chile også. En god unnskyldning er at jeg må få sett Torres del Paine også. Har egentlig tenkt litt på om jeg kan gjøre som han tsjekkeren; vente til jeg blir pensjonist og bruke 2-3 måneder i Argentina og kanskje Chile. Muligens er San Carlos de Bariloche et fint sted å tilbringe et par måneder når det er vinter i Norge. Jeg besøkte jo ikke den byen på denne turen. Jeg tror det er billigere å bo der enn lengre nede i Patagonia. Det er mulig Argentina har blitt litt mer utrygt de siste årene på grunn av de økonomiske problemene til landet, men jeg følte meg trygg på hele turen, og spesielt i Patagonia hvor jeg tror krimraten er veldig lav. Det var hyggelige folk i Argentina som jeg ikke opplevde påtrengende. Var egentlig som å være i Europa syntes jeg, og Buenos Aires er ikke så ulik Madrid. Jeg håper Milei får skikk på de økonomiske utfordringene som Argentina har, men jeg er redd for at det kan ta noe tid og at det er fare for opprør blant folk. Så hjemme igjen sitter jeg igjen med et veldig positivt inntrykk av Argentina med naturinntrykkene som hovedårsaken til det. Kanskje hjelper det litt at landet opplevdes som billig å være turist i også. Og når det gjelder hva turen kostet skal jeg oppsummere det også, men det tar noen dager før alle regningene er belastet kredittkortet mitt tror jeg.
Takk for et fabelaktig reisebrev! Din uplanlagte reise virker mer planlagt enn noe jeg noen gang har gjort. Fantastiske bilder, og masse spennende info.
Takk for turen, jeg fikk også et svært godt inntrykk av Argentina og vil mer enn gjerne reise tilbake dit! Håper tiden strekker til, det er jo så mye som skal sees.
Slenger meg på denne. Dimensjonene minner mer om Md80 ene til SAS. Slanke og lange. Og med 4 motorer så er de lange A340 ene vakre for meg også. Do i kjelleren og veldig fine seter fremme er også fine features. Har testet begge deler og har trivdes godt. Tror det er eneste fly hos LH der jeg har fløyet alle kabinene.
+1 til. Argentina og mer Sør Amerika klatrer stadig på listen. Så det er vel bare å finne seg billetter og tid.
Jeg pleier som oftest å regne sammen hva ferieturene mine koster, og det var etterspurt her, så her kommer oppsummeringen etter at jeg har trukket fra innkjøp av klær og presanger som jeg tok med meg hjem til Norge. Utgiftene er fra jeg går om bord på flyet i Norge til jeg går av flyet på Gardermoen igjen. Det er 10 overnattinger på hotell i Argentina. Hoteller: 9837 NOK Fly Buenos Aires - Mendoza t/r 3089 NOK Fly Buenos Aires - El Calafate t/r 3200 NOK 3 dager leiebil fra El Calafate: 2201 NOK Diverse (mat, drosje, turer osv): 5142 NOK SUM 23469 NOK Jeg reiste jo ikke på sparebudsjett, og hotellkostnadene er 2000 NOK for store siden jeg droppet en overnatting i El Calafate som jeg hadde betalt for, og hotell Pulitzer i Buenos Aires var 1000 kroner dyrere enn Dora hotell som hadde omtrent like bra standard. Hotellene jeg bodde på var 3-4 stjerner alle sammen. For de som bestiller lengre tid i forveien, og er bedre å planlegge kan jo dette gjøres billigere. Men synet av Aconcagua, Perito Moreno breen, Cerro Torre og Monte Fitz Roy var for meg som en fjellentusiast verdt mer enn det turen kostet. Og så fikk jeg med meg blant annet vinsmaking og tangoshow på kjøpet