Da har jeg rukket å bli ajour med reisebrevet mens jeg sitter og venter på flyet tilbake til Buenos Aires. Må si jeg likte Mendoza veldig godt. Hyggelige og ikke påtrengende mennesker. Fin by med parker og mye trær langs gatene. Og så ser byen velholdt ut. Litt for varmt for meg på ettermiddagen, men lufta er tørr, så jeg har klart meg bra. Er jo litt turbotur dette, og Mendoza er så absolutt verdt mer enn de tre dagene jeg har tilbragt her.
Herleg og sjå bilete herifrå, og Konge av Andes, me gjekk inn Vacas dalen og ut normal ruta på Aconcagua. Før det litt akklimatisering i område du har vore på tur i no. Som du seier ikkje mykje snø på normal ruta, men i 2018 så bruka me faktisk stegjern på toppstøtet på normal ruta. Før den tid mykje grus. Men likavel vakkert, utruleg fint fargespel i grusrøysa.
Fra DN i dag: I et forsøk på å gjøre noe med landets økonomiske krise har Argentinas ferske finansminister kunngjort at pesoen devalueres med over 50 prosent mot dollaren. Luis Caputo, som også var finansminister for seks år siden, tiltrådte posten søndag, som en del av høyrepopulisten Javier Mileis regjering. Han sa tirsdag at den offisielle vekslingskursen settes til 800 pesos mot 1 dollar, opp fra 391 pesos.
Tusen takk for at du skildrer og deler flotte bilder fra et spennende land. Håper det argentinske folket får en mer stabil valuta. Det må være knallhardt for de fleste i landet og klare å overleve med den ekstreme inflasjonen som har vært det siste året. Er ikke veldig optimistisk på at landets nye president skal klare å bedre økonomien. God videre «biff og opplevelseferie» Er det ikke rimeligere å betale hotellet direkte i cash (USD)?
Joda. 54% devaluering i går kveld. Gjelder vel fra i dag. Blåmarkedsdollaren har bevegd seg videre fra 900 i helgen til 1040 i dag fikk jeg vite. Ble nok litt lurt av dette i går for jeg bestilte hotell til 54000 pesos, men ble umiddelbart bedt om en ganske høy pris i USD da jeg bestilte hotellet her i hovedstaden på min iPad i forgårs. Det endte meg at jeg betalte 122.000 pesos via kredittkortet i dag, så blir jeg vel trukket for over 1000 kr. Til å leve med det for hotellet er fint. Eller har jeg blitt lurt?
Det går greit med kredittkort her. Jeg har fått kurs på 90 pesos for krona. Men det er mastercard. Mulig at amex bruker den offisielle kursen. Jeg skjønner ikke at dette landet er fattig. Ser jo så fint og velstelt ut der jeg har vært. Tror Milei får det til, men politikere må noen ganger si nei til det folket vil ha. Strøm og bensin bør bli mye dyrere her i Argentina. Strømsubsidiene her er større enn strømstøtten i Norge.
Selve flyturen i dag tilbake til Buenos Aires gikk veldig fint. Men venting i nesten 40 minutter på bagasjen ved ankomst var ikke populært blant folk. Ble noe trampeklapp og bråk før den dukket opp to minutter senere. Jeg funderte på om det var gå-sakte aksjon mot Mileis sparetiltak. Førstemann om bord i fly har jeg ikke opplevd før, og endog kunne ta bilder uten noen andre i setene. Tror det endte med at flyet ble 2/3 fullt, men ingen andre på min rad ved nødutgangen.
I garasjen min står det er Kawasaki SR 650 i nøyaktig samme burgunder (?) farge. Kjøpte den i 1983, den er med god margin veteransykkel også her på berget! Morsomt å se slikt der nede, reisebrevet ditt er utrolig interessant å følge med på!
Drosjeturen fra flyplassen måtte angis på en app som man hentet inn via en sånn firkantet kode på forhånd mens jeg stod i kø for å vente på drosjen. Merkelig system, og ikke særlig effektivt syntes jeg. Drosjeturen fra hotellet til flyplassen i Mendoza kostet bare 3800 pesos, nesten flaut lite. I hovedstaden skulle de ha nesten 22.000 pesos for en omtrent like lang tur.
Hotel Pulitzer heter hotellet mitt i Buenos Aires. Ser helt greit ut det. Og fortjener vel de fire stjernene.
Jeg måtte ta meg en liten rusletur før kveldens aktiviteter i den gata som NRK alltid viser hvis det er snakk om Argentina. Jeg synes det er veldig europeisk her og føler det som jeg er i en italiensk eller spansk storby. Jeg fikk tatt en times rundtur rundt obelisken og ble passe svett i varmen her. Lufta er fuktigere enn i Mendoza.
Stilig! Jeg hadde en Kawasaki ZZR600 i garasjen min på slutten av 90-tallet i samme burgunder farge. Den hadde jo kåpe og var nok litt sprekere enn SR650. Hadde den bare i to år, og fant ut at det var bedre å leie sykkel de gangene jeg ville på tur. Tror det hadde vært moro å dra nedover i Patagonia på en offroadsykkel, men redd for at jeg fort blir for stiv i skuldre og rygg til noe slikt nå. Men sånn ellers: Har fått sjekket inn på Aerolinas Argentinas ettermiddagsfly til El Calafate i Patagonia i morgen, torsdag. Valgte sete 2F med håp om å se noe fjell fra vinduet, men tipper at det både regner og er mørkt når jeg kommer frem. Men gleder meg til det altså. Drømmen om Patagonia får liv.
Det neste på onsdagens program var tangoshow med middag; bestilt fra hotellet noen timer før showet startet. Fikk det som et tips fra min sidepassasjer på jumbojetten til Buenos Aires. Jeg ble hentet i buss på hotellet, men til tangoshowet i Buenos Aires sin hovedgate like ved Teatro Colón hadde det vært raskere å gå pga noen stengte gater. Det første på programmet var en treretters middag med vin. Jeg valgte Fettucini som hovedrett da jeg var litt redd for at det kunne bli litt mye biff på denne ferien. Og rødvin kom de og helte opp i glasset så fort det nærmet seg tomt. Jeg har hatt litt dårlige erfaringer etterpå med julebord og altfor mye rødvin; får gjerne hodepine hvis den konsumeres som saft; så ble ikke mer enn 2-3 glass på meg denne kvelden. Men både maten og rødvinen smakte fortreffelig. Sjokoladedesserten var utsøkt, men det hjalp ikke å be om kaffe; det stod visst ikke på menyen. Konversasjonen med min russiske sidekvinne som hadde vært på eksklusivt cruise til Antarktis og det italienske paret som skulle i bryllup i Argentina på andre siden gikk tålelig bra etter litt rødvin
Jeg likte selve showet også. Intens musikk, litt gjøgling, og tango på et nivå jeg aldri har sett før. Har ikke sett særlig med dans før, så det var kanskje ikke så rart. Det var spesielt hurtigheten i fotarbeidet og måten de svingte bena på som jeg syntes var fascinerende å observere. Og så var det stilige og flotte dansere også da
Det ble ikke senga før kl.12 på onsdagskvelden, så da var fordelen med en tidsforskjell på fire timer brukt opp på denne ferien. Torsdag formiddag ble brukt til en omvisning i Teatro Colon hvor vår egen operasangerinne Lise Davidsen opptrådte for et år siden. Imponerende flott bygg med marmor, treverk og det meste egentlig fra Europa. Det var visst bare lysekronene som var laget i Argentina. 50 minutters rundtur av en gid guide, men dessverre var det dårlig lys i salen pga forberedelser til en forestilling.
Etter å ha sjekket ut av hotellrommet og fått resepsjonen til å oppbevare all bagasjen ble det tid til en ny rundtur byen. Denne gangen gikk jeg ned gågaten Florida hvor det er mange butikker og shoppingsentre uten at jeg benyttet mulighetene. Og så en mengde pesosselgere som ropte ut «cambio dolares a pesos» tror jeg. Målet mitt var katedralen i Buenos Aires. Flott bygg innvendig, og mens jeg gikk rundt holdt en prest gudstjeneste.
Videre var det ikke langt til presidentpalasset Casa Rosada. Muligens var det noe på gang der for det var flere TV-team og fotografer utenfor gjerdene.
Alle steinene innenfor glasset utenfor Casa Rosada skjønte jeg ikke helt. Trodde først det var minner om ofre for det tidligere militærdiktaturet i Argentina, men datoene stemmer jo ikke med det? Kanskje noen vet?